KEPENTINGAN AGAMA DALAM PENDIDIKAN AKHLAK
Pendekatan Islam dalam pendidikan akhlak amat menekankan kepada penanaman
aqidah atau rohani. Ini kerana, aqidah merupakan teras Islam yang utama.
Kepentingan aqidah dalam Islam dapat dilihat menerusi nas-nas al-Quran dan
Hadith yang banyak mengaitkan pembentukan akhlak dengan aqidah atau iman.
Misalnya, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling
baik akhlaknya” (Imam Ahmad, Juz 3, no. 7406) dan “Tidak sempurna iman
seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi
dirinya sendiri” (Sahih Bukhari, Jilid 1,Bil.10). Dalam hal ini Tunku Sarah Tunku
Mohd. Jiwa menyebutkan sebagaimana dijelaskan oleh Asmawati Suhid (2005),
penerapan nilai akhlak bermula daripada intipati tauhid kepada Allah s.w.t demi
melahirkan insan soleh dan berakhlak. Beliau membuat kesimpulan bahawa
pengajaran nilai akhlak yang berkesan akan berlaku apabila dikaitkan dengan
kepercayaan kepada Tuhan. Begitu juga, menurut Mohd. Kamal Hassan (1987)
kuat atau lemahnya iman seseorang dapat diukur dan diketahui daripada perilaku
akhlaknya. Iman yang kuat akan mewujudkan akhlak yang baik dan mulia,
sedangkan iman yang lemah melahirkan akhlak yang buruk dan keji.
Dengan kata lain, agama merupakan asas dalam pembentukan akhlak
manusia. Tanpa ikatan agama, suatu pendidikan akhlak itu tidak akan mantap
dan kekal malah hanya bersifat sementara yang akhirnya membawa kepada
kegagalan pendidikan akhlak. Tegasnya, pendidikan agama dipercayai berupaya
mempengaruhi cara pemikiran anak-anak khususnya remaja dan seterusnya
tingkah laku mereka. Oleh itu, orang yang berpendidikan agama lebih terarah
untuk mengamalkan nilai akhlak Islam dan mengelakkan diri daripada perbuatan
buruk (Asmawati Suhid 2005). Seperti yang dijelaskan oleh Sezali Din (1997),
selain mempunyai ketahanan diri (mental dan fizikal) dan nilai atau harga diri,
individu hendaklah memiliki pegangan agama yang kukuh dalam menghadapi
cabaran hidup.
Kepentingan nilai agama dalam konteks masyarakat berbilang kaum
seperti di Malaysia pula dijelaskan oleh Mahathir Mohamad (1999) seperti berikut:
Agama adalah masih relevan dalam masyarakat pelbagai
agama seperti Malaysia. Tidak mengendahkan atau
mengenepikannya adalah tidak bijak. Suatu masyarakat yang
sepenuhnya sekular tidak boleh diwujudkan di Malaysia.
Agama-agama rakyatnya mesti memainkan peranan mereka.
Manakala dalam usaha pembangunan modal insan,Datuk Seri Abdullah
Ahmad Badawi menerusi perutusannya di Hari Kemerdekaan pada 30 Ogos
2005, mengingatkan supaya pembangunan modal insan yang dilakukan
hendaklah diseimbangkan dengan kemantapan rohani setiap rakyatnya:
Untuk membangunkan modal insan, kita mahu memberi ilmu
pengetahuan yang secukupnya, kita mahu mendidik mereka
menjadi bangsa yang berpekertimulia, yang mempunyai hemah
yang tinggi, yang berjiwa besar, cintakan negara dan mereka
mempunyai kekuatan jasmani dan kekuatan rohani.
Maka jelas di sini, peranan agama dan aspek rohani tidak boleh diabaikan
sama sekali dalam apa jua bentuk pendidikan akhlak dan moral. Pendidikan akhlak
yang berteraskan aqidah dan nilai agama adalah lebih sempurna dan menjamin
melahirkan insan yang berkualiti sesuai dengan tujuan penciptaan manusia iaitu
sebagai hamba dan khalifahAllah di muka bumi. Sebagaimana firmanAllah s.w.t
yang bermaksud “Tidak Aku jadikan jin dan manusia itu kecuali untuk
menyembahKu” (Surah az-Zaariyat, ayat 56).
Bagaimanapun, terdapat pelbagai fahaman yang menolak peranan
agama dalam pendidikan nilai akhlak dan moral (Asmawati Suhid 2006). Misalnya,
selain melemahkan pendidikan nilai agama, sekularisme meruntuhkan moral
banyak manusia, dan akibatnya muncul pelbagai masalah dan gejala sosial yang
kadang kalanya di luar dugaan orang yang rasional dan beriman. Menurut
Sulaiman Nordin (1999), sekularisme merupakan kebudayaan Barat yang menular
ke dalam alam fikiran dan budaya kebanyakan masyarakat kini. Ia mementingkan
nilai yang tiada hubungan dengan alam rohani atau akhirat. Oleh itu, ia menghakis
nilai moral atau akhlak umat manusia termasuk orang Islam. Ringkasnya, fahaman
sekularisme adalah sangat asing dan bertentangan dengan cara hidup Islam
yang bertunjangkan ‘aqidah kepada Allah s.w.t. Begitu juga dengan fahaman-fahaman
lain yang muncul seperti Humanisme, Liberalisme dan Empirisisme.
SUMBER : Artikel ASMAWATI SUHID yang bertajuk "Pengajaran adab & akhlak Islam dalam membangunkan modal insan"
No comments:
Post a Comment