APA ITU PENGAJARAN MAKRO???
Konsep
Pengajaran Makro
Pengajaran
Makro merupakan satu sesi pengajaran praktik yang lengkap bermula dari
pendahuluan, set induksi, perkembangan, penilaian dan penutup.[1] Dalam
erti kata lain, pengajaran makro ialah satu sesi pengajaran yang lengkap
bermula dari set induksi hingga penutup. Pelaksanaannya perlulah mengandungi
elemen-elemen berikut; dilakukan di kelas yang besar, perlu murid sebenar, guru
mengajar sepenuh waktu, tumpu kepada pelbagai kemahiran mengajar dan situasi
sebenar.[2] Pengajaran
makro juga merupakan kesepaduan teknik-teknik pengajaran mikro yg disokong oleh
perancangan pengajaran pembelajaran yang sekian lama dipelajari.
Proses
pengajaran makro yang dijalankan di Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman
umpamanya, mesti dipraktikkan oleh guru pelatih dengan diperhatikan rakan pelatih
yang lain. Pengajaran makro tersebut berdasarkan masa pengajaran sebenar
seperti yang ditetapkan sama ada menggunakan masa 30 minit atau 40 minit. Ianya
bertujuan membantu guru pelatih membiasakan diri melaksanakan pelbagai
kemahiran dalam satu sesi pengajaran, di samping mereka dapat memperbaiki
kelemahan sebelum mereka menghadapi situasi pengajaran sebenar di bilik darjah
di sekolah.
Prinsip Pengajaran Makro
Antara
prinsip pengajaran makro ialah:[3]
Ø Objektif Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam
pengajaran makro, guru mempunyai objektif yang besar dan luas merangkumi aras
pengetahuan pelajar. Guru hendaklah menyatakan objektif secara tepat dan jelas
bagi setiap pengajaran yang dirancang berasaskan tajuk-tajuk yang dikenal
pasti.
Ø Jumlah Pelajar
Jumlah
pelajar yang terlibat jauh lebih ramai bergantung kepada bilangan pelajar di
dalam kelas sebenar. Pelajar yang terlibat adalah pelajar yang sebenar dan
bukan dari lakonan rakan-rakan. Justeru itu, pengajaran guru adalah mencabar
dengan karenah para pelajar.
Ø Strategi Pengajaran
Dalam
pengajaran makro, guru perlu mempelbagaikan teknik dan strategi pengajaran
supaya sesi pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan menarik.
Ø Jangka Masa Pengajaran
Jangka
masa yang ditentukan dalam pengajaran makro adalah berdasarkan kepada jadual
waktu kelas yang memakan masa selama antara 30 hingga 40 minit satu masa.
Ekoran itu, guru perlu bijak merancang pengajaran dan pembelajaran dengan
peruntukan masa yang ditetapkan.
Ø Bahan Pelajaran
Dalam
pengajaran makro, guru perlu menyampaikan keseluruhan isi pengajaran yang telah
dirancang dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Oleh itu, guru perlu
menguasai sepenuhnya bahan yang hendak disampaikan dan tumpuan guru ketika
menyampaikan adalah menyeluruh.
Ø Perbincangan dan Refleksi
Penilaian
kendiri perlu dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran sebagai
refleksi atau muhasabah berkaitan pengajaran guru. Kekurangan dan kelemahan di
dalam pengajaran perlu diperbaiki dalam pelajaran akan datang. Antara perkara
yang perlu dibuat refleksi ialah objektif, disiplin kelas dan penglibatan murid
di samping keazaman guru untuk memperbaiki pengajarannya.
Prosedur Pengajaran
Makro (Sebelum, Semasa dan Selepas)
Sebelum
Pengajaran (Persediaan Pengajaran)
Sebelum
melaksanakan sesuatu sesi pengajaran makro, guru pelatih perlulah merancang dan
menyediakan persediaan mengajar yang lengkap dan baik. Perancangan yang lengkap
dan baik merupakan satu aspek penting dalam sesuatu pengajaran yang berkesan.
Pengajaran yang berkesan akan meningkatkan pencapaian akademik murid dan
mengurangkan masalah-masalah disiplin. Berikut ialah aspek-aspek penting dalam persediaan
sebelum pengajaran:-[5]
1
Perancangan pendahuluan
v Penentuan topik
v Kebolehan sedia ada murid-murid
v Objektif/hasil pembelajaran
2 Perancangan penyampaian
v Penentuan strategi pengajaran dan
pembelajaran
v Penentuan masa
v Pemeringkatan isi
v Pemilihan sumber
3 Perancangan penilaian
v Pencapaian
v Penganalisisan maklum balas
v Pengubahsuaian
Semasa
Pengajaran (Pelaksanaan Pengajaran)
Semasa
hendak melaksanakan pengajaran makro ini guru pelatih perlulah merancang set
induksi pengajaran yang baik dan menarik perhatian serta minat murid kepada
pengajaran yang hendak disampaikan dan dapat menggalakkan pembelajaran. Set
induksi juga digunakan bagi mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan
pengetahuan sedia ada murid. Jangka masa yang baik bagi set induksi adalah
antara tiga hingga lima minit.
Seterusnya, perkembangan pengajaran
yang merujuk kepada langkah-langkah mengajar yang disusun
berperingkat-peringkat berdasarkan prinsip-prinsip pengajaran. Guru pelatih
juga perlu merancang langkah-langkah pengajaran yang berturutan, disusun dengan
baik dan mencatat anggaran masa yang sesuai. Langkah-langkah yang dirancang ada
kaitannya dengan objektif khusus yang sudah dicatatkan.
Guru pelatih juga perlu memilih dan
menyusun isi pelajaran yang hendak disampaikan. Ia perlulah sesuai dengan
kebolehan serta minat murid. Isi pelajaran tersebut perlu dipertingkatkan dan
diperkembangkan dengan teliti supaya situasi pembelajaran yang unggul dapat
diwujudkan. Ketika melakukan pemeringkatan isi, guru pelatih hendaklah
menyenaraikan semua topik yang hendak diajar, kemudian fikirkan sub topik atau
isi yang manakah yang perlu diawalkan dan yang boleh diajar kemudiannya. Untuk
itu guru pelatih perlulah melihat prinsip-prinsip berikut:
ü Dari yang susah diketahui kepada belum
diketahui
ü Dari mudah kepada kompleks
ü Dari konkrit kepada abstrak
ü Dari dekat kepada jauh
ü Dari yang dalam pengalaman kepada yang di
luar pengalaman
Bagi
menyampaikan sesuatu isi pelajaran dengan berkesan, guru pelatih hendaklah
memikirkan strategi yang akan digunakan. Pemilihan strategi yang bijaksana akan
menjamin kelicinan serta keberkesanan penyampaian sesuatu pelajaran, strategi
pengajaran yang sesuai bukan sahaja dapat meningkatkan mutu penyampaian malahan
akan menjadikan satu-satu pelajaran itu lebih bermakna serta menyeronokkan
murid-murid.
Selain
itu, guru pelatih juga harus menjalankan aktiviti untuk mengukur sejauh mana
objektif pengajaran dan pembelajaran telah tercapai. Aktiviti penilaian boleh
dijalankan secara pemerhatian terhadap aktiviti susulan, pemeriksaan kerja
murid atau melalui ujian lisan atau tulisan. Maklumat-maklumat yang didapati
dari pentafsiran penilaian ini akan menjadi asas untuk membuat pengubahsuaian
terhadap pengajaran seterusnya.
Bahagian
penutup yang merupakan bahagian terakhir dalam satu-satu pengajaran dan
pembelajaran di mana guru membantu murid menyimpul dan membuat rumusan yang
berkaitan isi-isi penting serta memberi latihan atau aktiviti pengukuhan kepada
murid-murid. Guru juga perlu memberikan rasa kepuasan belajar dan menggerakkan
murid-murid supaya bersedia untuk pelajaran akan datang. Hal ini bertepatan
dengan pernyataan Ee Ah Meng (1991) yang membahagikan penutup kepada dua
bahagian, iaitu penutup kognitif dan penutup sosial. Penutup kognitif biasanya
digunakan apabila guru menyenaraikan isi-isi penting sesuatu pelajaran dengan
tujuan mengukuhkan apa yang telah dipelajari. Manakala penutup sosial pula
bertujuan memberikan suatu perasaan pencapaian kepada murid-murid di hujung
pengajaran satu-satu topik.[6]
Di
sepanjang proses pengajaran makro ini dilaksanakan pelbagai kemahiran dapat
diterapkan dan dikuasai oleh para guru pelatih setelah mereka melalui proses
pengajaran mikro sebelum ini. Ini sejajar dengan tujuan pengajaran makro itu
sendiri iaitu untuk membantu guru pelatih membiasakan diri melaksanakan
pelbagai kemahiran dalam satu sesi pengajaran. Antara kemahiran-kemahiran tersebut
ialah kemahiran penyampaian set induksi; kemahiran menerang dengan menggunakan
contoh, ilustrasi dan sumber pengajaran dan pembelajaran; kemahiran penggunaan
penyoalan; kemahiran pengelolaan variasi rangsangan; kemahiran penggunaan papan
kapor; kemahiran pengurusan aktiviti pengukuhan; dan kemahiran pelaksanaan
penutup.
Selepas
Pengajaran (Refleksi Sesi Makro)
Setelah
selesai sesi pengajaran, guru mestilah membuat penilaian kendiri sebagai
refleksi atau muhasabah berkenaan pengajaran guru. Kekurangan dan kelemahan di
dalam pengajaran tersebut perlu dibaiki dalam pelajaran akan datang. Antara
perkara yang boleh dibuat refleksi ialah pencapaian objektif, disiplin kelas
dan penglibatan murid serta keazaman guru bagi membaiki pengajarannya.
[1] Ahmad Mohd
Salleh. (2011). Kurikulum, Metodologi dan Pedagogi Pengajian Islam Edisi
Kedua. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd. h. 214.
[2] Kementerian
Pelajaran Malaysia. Bahagian Pendidikan Guru. (2005). Modul 2/3 Unit 3, 4,
dan 5 Pengajian Islam Major j-QAF KPLI SR Mod LPBS. Putrajaya: BPG KPM. h.
50.
[3] Mohd Khairi
b Mohd Shaari. Pengajaran Makro Pendidikan Islam. Diperoleh 19
Disember, 2011 dari http://mokhairisha.blogspot.com/2009/02/pengajaran-makro-pendidikan-islam.html
[4] Kementerian Pelajaran
Malaysia. Bahagian Pendidikan Guru. (2005). Modul 2/3 Unit 3, 4, dan 5
Pengajian Islam Major j-QAF KPLI SR Mod LPBS. Putrajaya: BPG KPM. h. 74.
assalamualaikum...
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian maklumat... ^_^
wkmslm...
Deletesama2...:-)
tq..
ReplyDeleteLucky Club Casino Site 2021 – Enjoy 1000 EUR Welcome Bonus
ReplyDeleteThe Lucky Club is one of the best online casino sites with generous welcome bonus offers, as well as bonuses luckyclub and promotions. Read More. Lucky Club